De afgelopen dagen werd het laptopproject van kOsh campus Scheppersstraat een 'hot item' in de media. 'Vandaar wat verduidelijking,' zegt Patrick Heremans, coördinerend directeur kOsh.
'In het schooljaar 2017-2018 hebben wij in kOsh campus Collegestraat een eerste pilootproject opgezet waarbij aan leerlingen (ouders) van de informaticarichting gevraagd werd een eigen laptop aan te schaffen. Daarvoor werd een leasingformule aangeboden.
We zijn er immers van overtuigd dat het werken met een computer niet meer beperkt mag blijven tot het aantal uurtjes in een specifiek computerlokaal, zoals dat in het verleden vaak het geval was, maar dat met ict en informaticaverwerking intussen op een geïntegreerde manier moet worden omgegaan.
Bovendien lijkt het ons voor de leerlingen zelf ook veel comfortabeler om zowel in de les als thuis met een eigen laptop te kunnen werken, temeer omdat zij dan ook thuis met de juiste software kunnen oefenen zonder daarvoor nog eens een extra licentie te moeten aankopen.
Op termijn zou dit er verder ook moeten toe leiden dat de kosten voor handboeken, (grafische) rekentoestellen, ... dalen.
Bovendien is dit een goede voorbereiding op de manier van werken bij het verder studeren
Op basis van de ervaringen met dit pilootproject heeft de directie van campus Scheppersstraat in de aanloop naar volgend schooljaar bekeken welke (specifieke) richtingen in aanmerking kwamen om deze manier van werken ook op hun campus te introduceren.
Uit de reacties die in campus Scheppersstraat de afgelopen dagen naar boven zijn gekomen, wordt het duidelijk dat dit project op de campus nog niet rijp genoeg was om op te starten en dat er nog een aantal vragen en opmerkingen leven bij ouders en leerkrachten.
Daarom hebben we in onderling overleg beslist om het laptopproject van campus Scheppersstraat 'on hold' te plaatsen zodat alle betrokkenen rustig de tijd hebben om alle opmerkingen en vragen op te lijsten en te bekijken waar er bijsturingen nodig zijn.
Uiteraard zal dit dan gebeuren in overleg met leerlingen, ouders en leerkrachten.
We zullen daarbij alle mogelijkheden bekijken zodat er in het begin van het nieuwe schooljaar een nieuw voorstel op tafel kan komen. We blijven echter wel overtuigd van de waarde en de zin van dit project, maar staan natuurlijk open voor alle verbetersuggesties.
We hopen hiermee dat de rust rond dit specifieke project terugkeert en dat we dit volgend schooljaar verder kunnen oppakken en uitwerken', besluit Patrick Heremans, coördinerend directeur kOsh. (pp)